Frisk og sterk på forsommeren

3920118_running_man

Forsommeren står for døren, med lyst og trivelig løpevær. Mange fine konkurranser kommer på løpende bånd. Fra menyen har vi her plukket et utvalg av noen av de du kan la deg friste og inspirere av i de kommende ukene:

 

Deltakelse i konkurranser anbefales, gjerne en gang i uken. Konkurranser er sosiale, de kan utgjøre solide kvalitetsøkter og kan noen ganger være formutløsende. I tillegg er det mange som opplever at deltakelse i konkurranser er motiverende og gøy. En mann som Jan Fjærestad var blant annet kjent for å delta i svært mange konkurranser i den tiden da han regjerte løpescenen i Norge og Skandinavia. Han brukte konkurransene som en viktig del av treningsarbeidet.

I tillegg til treningsveilederen, er det inspirerende å høre hvordan andre Vareggløpere med suksess trener. Odd-Anders Grimsbø er en av vårens friske tilskudd i Varegg. Han fikk flere i Varegg til å gjøre store øyne da han satte ny løyperekord i Fløyenløpet på glatt underlag i mars. Siden har han vist at han også har bra tempo i seg til bruk i flatere løyper. Vareggredaksjonen har vært så heldig å få høre noen av prinsippene han trener etter:

  1. Alltid minst 48 timer mellom hver hardtrening. Det er viktig å være uthvilt på hver hardøkt. Han trener også sjelden over terskel, med samme grunngivelse.
  2. En av hardøktene er en solid motbakkeintervalløkt en gang i uken

Odd-Anders er ikke blant de som trener med veldig stor total mengde. Nå i sommerhalvåret kan vi la oss inspirere av dette; Mange av oss har et godt grunnlag fra i vår som vi nå kan høste frukter fra. De lengste turene kan kortes litt ned. Det er viktig å huske på at de lengste langturene kan virke utmattende, og bør unngås i tilknytning til viktige konkurranser og dagen før intervalltreningene. Vi tror likevel det fortsatt er viktig å foreta en del av det helt rolige treningsarbeidet.

De harde øktene og den samlede treninga utenfor konkurranse bør i denne perioden ikke være spesielt hard. ”You can’t train hard and race well at the same time”, har trenerlegenden Arthur Lydiard en gang skrevet. Av den grunn er dette også en periode hvor det er lettere for nybegynnere å hoppe på treninga. I forhold til treningsveilederen foreslår vi nå en sesongjustert variant av det veiledende programmet:

Veiledende treningsprogram

Mandag

Tirsdag

Vareggtrening Skansemyren (kontrollert kortintervall) + styrke

Onsdag

Rolig løpetur 45-60min

Torsdag

Moderat hard løpetur, for eksempel 45min i småkupert terreng

Fredag

Lørdag

Vareggtrening (langintervall) + styrke

Søndag

Lang rolig tur 1,5-2t. Gjerne på sti/ annet varierende underlag.

Du må selv gjøre justeringer i forhold til hvilke konkurranser du ønsker å delta i. I noen tilfeller må du også ofre tirsdags- eller lørdagstreninga for å få hvilt i forkant eller etterkant av en konkurranse. Det kommer likevel alltid til å være et tilbud tirsdager og lørdager, slik at vi holder kontinuiteten i gang. Kalenderen er oppdatert med nye treninger og konkurranser.

Vi sees på trening!


2011-05-16 16:13:54