Fra Sagbakken til Skansemyren

Et sikkert vårtegn når "Klanderuden" melder sceneskifte for tirsdagstreningen. Sugende økter i Sagbakken får vike for å gi takt og tempo høyeste prioritet.

Hensikten med de fleste fellestreningene gjennom vinteren har vært å bygge et godt kondisjons-grunnlag. Nå tar vi steget inn i en konkurranse-forberedende periode. Det er nødvendig å gjøre små justeringer i treningen for å kalle frem storformen. Det blir omlegging av treningen både tirsdager og lørdager, samt at alle oppfordres om å delta i stafetter, testløp og konkurranser med kortere varighet enn det du sikter mot.

Planen for vårens første økt på Skansemyren er velkjent:  "5 min progressivt p: 2 min jogg + stigningsløp x 4 + (200 + 200 jogg + 200 + 200 jogg + 400 + 400 jogg)x4 sp: 400 jogg." Dette er ikke en fartsøkt. Det er ikke meningen å lokke på strekken, men noe bedre steglengde vil kjennes i hamstring. Det er imidlertid bare en tilvenning. Hensikten med denne økten er ikke å bli rask som en sprinter, men komfortabel i høyere fart enn den som har vært praktisert i vintertreningen. Tommelfinger-regel for de ivrigste er å tenke 400 meter på 200 og 600 meter på 400. Alternativt kan du bruke treningen til å kjenne på en fart som er noe raskere enn 5000 meter persen. Løp fort uten å bite tennene sammen, fort men avslappet.

Velkommen til Skansemyren!

18.04.17